فواید آبسیسیک اسید در کنترل قند خون و مدیریت دیابت

 2 دسامبر 2015- دانشمندان ایتالیایی دریافتند که آبسیسیک اسید می تواند مقدار قند خون انسان و موش را کاهش دهد، این نتایج امیدی برای ابداع یک درمان جدید برای دیابت است.

 آبسییک اسید در گیاهان و پستانداران وجود دارد، این اسید در چندین فرآیند تکاملی گیاهی دخالت دارد  محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه Genovaدر ایتالیا تأثیرات این ماده  را بر موشهای صحرایی و انسان بررسی کردند.

با استفاده عصاره ی سبزیجات و میوه جات غنی از اسید آبسیسیک، تأثیرات این ماده بر مقدار قندخون موشهای صحرایی و انسان بررسی گردید. ابتدا درموشها و افراد داوطلب غیر دیابتی با استفاده از یک محلول خوراکی گلوکز، مقدار قند خون افزایش یافت، سپس به آنها اسید آبسیسیک مصنوعی و عصاره ی میوه جات غنی از اسید آسبیک یا پلاسبو داده شد.

درهر دو آزمایش، مقدار قند خون و غلظت انسولین در خون موشهای صحرایی و انسان اندازه گیری شد نتایج این بررسی ها نشان داد که اسید آبسیسیکمقدار قند خون و همچنین ترشح انسولین را کاهش می دهد. محققان براین باورند که استفاده از غلظت کم این اسید بمدت طولانی می تواند بقاء و عملکرد سلولهای تولید کننده ی انسولین را افزایش دهد. مقدار قند خون افراد دیابتی، با استفاده از اسید  آبسیسیک  بهبود می یابد.

پرفسور Magnone  از دانشکده ی پزشکی دانشگاه  Genovaمی گوید: این نتایج انجام مطالعات بیشتری را با هدف ابداع روشهای دارویی جدید برای پیشگیری یا درمان دیابت تضمین می کند. دکتر Weissmanسردبیر مجله ی the Federation of American Societies for Experimental Biologyکه این پژوهش در آن منتشر شده است، می گوید: مادران همیشه  می گویند سبزیجات بخورید وحال علم، علت  آنرا کشف کرد،  بالا بودن قندخون موجب بروز عواقب بعدی دیابت می شود.

در حالیکه این هورمون یک درمان برای دیابت نیست اما می توان از آن بعنوان یک ابزار مفید برای  کنترل پیشرفت بیماری استفاده  کرد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/abscicic-acid-could-benefit-blood-sugar-control-and-diabetes-management,-research-suggests-94516240.html